Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(18)
Forma i typ
Książki
(18)
Publikacje naukowe
(9)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Poezja
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(18)
wypożyczone
(1)
Placówka
BD53 (Bazyliańska 6)
(1)
BD65 (Krasnobrodzka 11)
(1)
CN1 (św. Wincentego 85)
(4)
W60 (Krasnobrodzka 11)
(1)
W98 (Kondratowicza 23)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(11)
Autor
Andrzejewski Bolesław (1946- )
(1)
Bakiera Lucyna
(1)
Cywińska Małgorzata
(1)
Dolata Dorota (pedagogika)
(1)
Drozdowski Rafał
(1)
Dykcik Władysław Kazimierz
(1)
Ejsmunt-Wieczorek Izabela
(1)
Fabiś Piotr
(1)
Juńczyk Tomasz
(1)
Kijko Maciej
(1)
Kotlarska-Michalska Anna
(1)
Kozłowski Roman (1929- )
(1)
Mataczyński Maciej (1975- )
(1)
Miazek Monika
(1)
Podemski Krzysztof
(1)
Sadowska Katarzyna (pedagog)
(1)
Segiet Katarzyna
(1)
Sowińska Halina (1939- )
(1)
Słupska-Kwiatkowska Kamila
(1)
Słysz Anna
(1)
Wąsowska Ewa
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(11)
Kraj wydania
Polska
(18)
Język
polski
(18)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(2)
6-8 lat
(1)
9-13 lat
(1)
Dzieci
(1)
Poziom zaawansowany
(1)
Prawnicy
(1)
Przedsiębiorcy
(1)
Studenci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Temat
Kształcenie
(3)
Dzieci
(2)
Przysłowia
(2)
Rodzina
(2)
Uczniowie
(2)
Wychowanie w rodzinie
(2)
Alkoholizm w rodzinie
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Demografia rodziny
(1)
Dorosłe dzieci alkoholików (DDA)
(1)
Dziecko
(1)
Filozofia języka
(1)
Filozofia kultury
(1)
Filozofowie
(1)
Frazeologia
(1)
Fuzja przedsiębiorstw
(1)
Gimnazja
(1)
Interakcje społeczne
(1)
Inwestycje zagraniczne
(1)
Język polski jako obcy
(1)
Język łaciński
(1)
Komunikacja w rodzinie
(1)
Komórka rodzinna
(1)
Kultura
(1)
Kulturoznawstwo
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nazwy osobowe
(1)
Opieka nad dziećmi
(1)
Partycypacja społeczna
(1)
Pedagogika specjalna
(1)
Pedagogika społeczna
(1)
Podróżnictwo
(1)
Postawy rodzicielskie
(1)
Prawo Unii Europejskiej
(1)
Prawo gospodarcze
(1)
Prawo krajowe a prawo Unii Europejskiej
(1)
Przejęcie przedsiębiorstwa
(1)
Psychodiagnostyka
(1)
Psychologia
(1)
Psychologia pozytywna
(1)
Psychologia społeczna
(1)
Racjonalność
(1)
Radzenie sobie ze stresem
(1)
Rodzicielstwo
(1)
Rodzina dysfunkcyjna
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Socjologia
(1)
Społeczności lokalne
(1)
Stres
(1)
Strukturalizm
(1)
Systemy rodzinne
(1)
Sąsiedztwo (socjologia)
(1)
Trudne sytuacje życiowe
(1)
Turystyka
(1)
Western
(1)
Wsparcie społeczne
(1)
Wspólnota
(1)
Wychowanie przedszkolne
(1)
Zmiana społeczna
(1)
Świadomość narodowa
(1)
Życie rodzinne
(1)
Temat: czas
2001-
(6)
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
Temat: miejsce
Polska
(6)
Indie
(1)
Gatunek
Monografia
(6)
Praca zbiorowa
(3)
Esej
(1)
Fraszki
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Opracowanie
(1)
Podręcznik
(1)
Słowniki
(1)
Wiersze
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(7)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Historia
(2)
Filozofia i etyka
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Nauka i badania
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
18 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C.1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ISSN 1898-0473 ; nr 18)
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografie, netografie, wykazy aktów prawnych przy pracach.
Spektrum poruszanej w książce problematyki jest szerokie, a zaproponowane ujęcia nie odwołują się do spójnego paradygmatu. Autorzy podejmują próbę integrowania wiedzy, aczkolwiek na ten moment są na etapie swoistej kwerendy. Wydaje się bowiem, że dotychczas polityka rodzinna, która za pomocą regulacji prawnych ingeruje w życie rodzinne (np. poprzez system zasiłków, podatków, urlopów wychowawczych) jest bardziej uzależniona od układów politycznych i nie stanowi wystarczającego wsparcia dorosłych w rolach rodzicielskich. Obok postulatów, aby zwiększać udział państwa w działaniach na rzecz prokreacji i wychowania dzieci, konieczne jest kształtowanie świadomości dorosłych dotyczącej ich potencjału rozwojowego wynikającego z rodzicielstwa. Jak zauważa G. Scott Wooding współczesne rodzicielstwo, realizowane pomiędzy różnymi zobowiązaniami, wymaga pomocy tak, aby dorośli nauczyli się dawać dzieciom to, czego one potrzebują najbardziej - czasu i uwagi rodziców. Dostrzeżenie współzależności rozwoju rodziców i ich potomstwa zobowiązuje profesjonalistów do poszukiwania czynników optymalizujących funkcjonowanie dorosłych i ich dzieci (Aronson, Weiner, 2007; Bakiera, 2009; Zvara, Mills-Koonce, Heilbron, Clincy, Cox, 2015)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 20980 (1 egz.)
(dostępność ok. 04.05.2024)
Książka
W koszyku
Dziecko w sytuacjach stresowych / redakcja naukowa Małgorzata Cywińska. - Wydanie I. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020. - 271 stron : fotografie, ilustracje, portrety ; 25 cm.
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 330)
Bibliografie, netografie przy pracach.
Streszczenia w języku angielskim przy pracach. Spis treści także w języku angielskim.
Stres jest nieodłączną częścią naszego życia. W publikacji stres został odniesiony przede wszystkim do negatywnych emocji dziecięcych i wyzwalających je określonych sytuacji (obszarów). Monografia ukazuje problematykę w dwóch niezwykle ważkich obszarach. Pierwszy z nich dotyczy stresowych interpersonalnych wymiarów rzeczywistości edukacyjnej dzieci, drugi został poświęcony funkcjonalnemu, kulturowemu i informacyjno-komunikacyjnemu wymiarowi systemów edukacji jako źródła stresu u dzieci. Autorzy tekstów ukazują sytuacje stresowe dzieci w kategoriach dystresu, rozpatrują je w sposób interdyscyplinarny, wieloaspektowy, w kontekście różnych stanowisk teoretycznych i empirycznych. Przywoływane przez nich obrazy dziecięcej rzeczywistości, przyjmujące niekiedy dramatyczny wymiar ich codzienności, czyniące niepowetowane straty w psychice, w obszarze funkcjonowania emocjonalnego, społeczno-moralnego i poznawczego dzieci, domagają się naszej uwagi, poszukiwania środków zaradczych, stosowania różnych form wsparcia, podejmowania określonych działań naprawczych, terapeutycznych - czyli naszej ogromnej uważności.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21448 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 317)
Bibliografia na stronach 281-293.
Jak funkcjonują DDA i jak postrzegają siebie w różnych relacjach społecznych; jakie mają trudności indywidualne, w związkach intymnych, relacjach z rodzicem uzależnionym i niepijącym, jak oceniają wsparcie społeczne i jakiej pomocy wciąż oczekują.We współczesnej literaturze przedmiotu nie ma wielu odwołań do wątku związanego z funkcjonowaniem dorosłych osób wychowywanych w rodzinie alkoholowej. Autorka przedstawia podstawy teoretyczne oraz wyniki badań własnych związanych z funkcjonowaniem DDA, charakteryzuje poszczególne osoby tworzące rodzinę alkoholową oraz rodzinę taką jako całość. Przedstawia analizę postrzegania przez dorosłe dzieci alkoholików swojego funkcjonowania w różnych relacjach społecznych, a przede wszystkim ich ocenę otrzymanego wsparcia społecznego i obszarów, w których wciąż oczekują pomocy.Wiedza dotycząca dorosłego życia osób wychowywanych w rodzinie alkoholowej, zwłaszcza ich percepcja związana z efektywnością wsparcia im (nie)udzielanego, może być wskazówką do pracy specjalistów z tą grupą osób w celu podejmowania jak najefektywniejszych działań pomocowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20970 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Socjologia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8225 ; nr 52)
Materiały z V Konferencji Naukowej Instytutu Socjologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu "Końce i początki. Socjologiczne podsumowania, socjologiczne zapowiedzi", zorganizowanej w dniach 20-22 kwietnia 2006 roku w Kołobrzegu.
Bibliogr. przy rozdz.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 2274 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 Podr. (1 egz.)
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. C.37 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 109-[118].
Książka stanowi rodzaj przewodnika po polskiej tradycji i kulturze, przeznaczonego zarówno dla cudzoziemców uczących się języka polskiego, jak i rodzimych użytkowników, którzy są zainteresowani odkrywaniem mitów, toposów i stereotypów utrwalonych w języku. Leksykon prezentuje katalog przysłów i frazeologizmów wraz z definicjami, które odzwierciedlają obraz obiektów nazw, zakodowany w świadomości użytkowników języka. Zawiera również zestaw ćwiczeń przeznaczony do nauki. Publikacja ma cechy zarówno słownika szkolnego, jak i podręcznika frazeologii, a łącząc treści kulturowe z wiedzą onomastyczną, pozwala zwiększyć zarówno kompetencję leksykalną, jak i kulturową odbiorców.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 81 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Etnologia i Antropologia Kulturowa / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1230-8595 ; nr 33)
Bibliografia, netografia, filmografia na stronach 301-[307]. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Zawsze błądzić pośród wiatrów. Antropologiczne studium ewolucji strukturalnej westernu filmowego to książka o filmach, które są nośnikami mitu. Western filmowy jest mitem w pierwotnym znaczeniu tego słowa, które można określić następująco: mit jest opowieścią o rzeczach świętych. Przy czym rzeczy święte nie muszą należeć do porządku nadnaturalnego. Rzeczy święte to rzeczy, które są dla danego społeczeństwa najważniejsze. Mit jest też opowieścią o wydarzeniach tworzących strukturę, którą można odnosić jednocześnie do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. W Zawsze błądzić pośród wiatrów western filmowy jest początkowo mitem o tworzeniu społeczeństwa przez zawarcie umowy społecznej, po czym ewoluuje, aby stać się usiłującym naśladować historię antymitem, aż w końcu w dziejach westernu jako gatunku filmowego zaczyna się okres życia po śmierci, który trwa do dziś.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 791 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 318)
Bibliografia, netografia na stronach 193-205.
Streszczenie w języku angielskim.
Biorąc pod uwagę doświadczenia zachodnie i coraz częściej potwierdzane empirycznie znaczenie technik psychologii pozytywnej w kształtowaniu zmotywowanych uczniów, problematyka okazuje się warta zainteresowania. Tym bardziej, że nauczyciele coraz częściej zadają sobie pytanie: Jak zmotywować uczniów do zdobywania coraz to bardziej rozbudowanych obszarów wiedzy, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności ze strukturami, wymogami i oczekiwaniami przeróżnych interesariuszy systemu edukacji?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 20803 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Roczniki Socjologii Rodziny : studia socjologiczne oraz interdyscyplinarne, ISSN 0867-2059 ; t. 17)
Bibliogr. przy art.
Streszcz. ang., spis treści również w j. ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 5310 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prawo / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ; nr 255)
Bibliografia na stronach 141-[143].
Dla przedsiębiorców, prawników i studentów.
Streszczenie w języku angielskim.
Przedmiotem książki jest omówienie podstawowych założeń leżących u podstaw nowelizacji ustawy z 24 lipca 2015 r. o kontroli niektórych inwestycji dokonanej ustawą z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19. Nowelizacja wprowadziła nadzwyczajny reżim kontroli inwestycji zagranicznych. Prace nad Nowelizacją rozpoczęły się już w marcu 2020 r., krótko po wybuchu epidemii. Warto przypomnieć, że reakcją rynków finansowych na całym świecie na pandemię była krótkotrwała panika i wyprzedaż, która doprowadziła do drastycznego spadku kursów akcji. Polska, kraj wciąż traktowany jako rynek rozwijający się, a więc obciążony dodatkowymi ryzykami, doświadczyła równocześnie gwałtownego spadku wartości polskiego złotego i spadków notowań na warszawskiej giełdzie. Równoczesne zajście obu tych procesów sprawiło, że majątek polskich przedsiębiorców, w tym spółek należących do Skarbu Państwa, został z dnia na dzień drastycznie przewartościowany. Rozważania rozpoczyna analiza kompetencji w zakresie kontroli inwestycji zagranicznych w Unii Europejskiej. Następnie omówiony zostaje zakres przedmiotowy i podmiotowy, w szczególności problematyka obejścia prawa. W dalszym ciągu przedmiotem analiz są przesłanki wyrażenia sprzeciwu oraz problematyka sankcji. Rozważania zamyka analiza wybranych zagadnień proceduralnych i kolizyjnoprawnych aspektów kontroli inwestycji zagranicznych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 58648 (1 egz.)
Kaucja: 30,00 zł
Książka
W koszyku
Książka jest zbiorem fraszek nawiązujących do antycznej tradycji bajki zwierzęcej spod znaku Ezopa czy Fedrusa. Tym razem jednak w pyszczki zwierząt zamiast mądrości ludowej włożone zostały znane łacińskie przysłowia i zwroty w swym oryginalnym brzmieniu. Krótkie, dowcipne opowiastki pozwolą czytelnikom (w każdym wieku, a zwłaszcza tym najmłodszym) dowiedzieć się, czym dla dżdżownicy jest "terra incognita", co kura pisała "manu propria", a jaką alternatywę dla benedyktyńskiego "ora et labora" ma poczciwy wół. "Silva rerum" to dowód, że języka łacińskiego można się uczyć również na wesoło, a dostojne na pozór sentencje same zapadają w pamięć, gdy wygłasza je panda, kameleon lub mól-optymista.Autorka zbiorku jest latynistką, adiunktem Instytutu Filologii Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, a prywatnie - mamą Hani i Jasia, na których fraszki były "testowane" - z dobrym skutkiem.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. III (1 egz.)
Książka
W koszyku
Socjologia podróży / Krzysztof Podemski. - Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2004. - 365, [1] s. : tab. ; 24 cm.
(Socjologia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8225 ; nr 40)
Bibliogr. s. 339-352. Indeks.
Streszcz. ang.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48972 (1 egz.)
Kaucja: 56,00 zł
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 322)
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 187-196.
Streszczenie w języku angielskim.
Książka Wczesnodziecięca edukacja - pomiędzy instrumentalizacją a towarzyszeniem w rozwoju (wybrane aspekty polskiej rzeczywistości edukacyjnej) jest drugą z kolei publikacją autorki poświęconą problemom edukacji dziecka do lat trzech. Autorka dostrzega to, o czym przekonywał także między innymi Włodzimierz Fijałkowski - dziecko "nie jest «nieme», natomiast «głusi» często bywają dorośli". W najnowszym opracowaniu dokonuje analizy wybranych aspektów polskiej rzeczywistości oświatowej, wskazuje przejawy nadmiernej instrumentalizacji edukacji i proponuje przyjęcie niedyrektywnego towarzyszenia w rozwoju, ukazując także autentyczną gotowość opiekunów małego dziecka do ustawicznego doskonalenia warsztatu ich pracy. Autorka, sięgając do niezwykłych osiągnięć Pani Profesor Lucyny Telki, koncentruje się przede wszystkim na obszarach edukacji w dialogu z małym dzieckiem, zwraca się w stronę uważnej obserwacji, gotowości do podjęcia interakcji ze strony osoby dorosłej, postuluje potrzebę autentycznej wrażliwości dorosłego na dziecięce potrzeby. Autorka przekonuje, że prawdziwa edukacja "dzieje się" we wzajemnej bliskości motywacyjnej dziecka i dorosłego funkcjonującej w oparciu o motto: "chcę pomóc dziecku osiągnąć to, co dostrzegam lub czuję, że chce osiągnąć dziecko", gdyż dziecko pragnie się rozwijać, jest zmotywowane, eksploruje i doświadcza nie z tego powodu, że ktoś mu każe, że ktoś na to pozwala, lecz czyni to z własnej potrzeby. Nadrzędnym celem Katarzyny Sadowskiej jest zachęta do refleksji nad (jak określił to W. Fijałkowski) "indywidualnością, osobowością i wartością istoty ludzkiej jako niezależnej jednostki na każdym etapie jej rozwoju".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 21610 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Psychologia / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 1898-0473 ; nr 7)
Aneks.
Bibliogr. s. 156-163.
Streszcz. ang.
Praca otrzymała nagrodę Prezesa Rady Ministrów za rok 2007
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1837 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 156)
Bibliogr. s. 569-593.
Książka prezentuje badania nad obecnym stanem edukacji wczesnoszkolnej prowadzone w 2009 roku w 107 szkołach z różnych środowisk (dużych i małych miast oraz wsi) kraju. Celem było ukazanie zmian, jakie nastąpiły w edukacji elementarnej po 10 latach wdrażania reformy polskiej oświaty.Autorzy starają się odpowiedzieć na takie pytania, jak: na ile szkoła tworzy dziecku warunki do wielorakiej autentycznej aktywności, w jakim stopniu realizowana jest koncepcja holistycznego postrzegania dziecka jako indywidualnego podmiotu, jakie strategie edukacyjne stosują nauczyciele małego dziecka, jakie są osiągnięcia rozwojowe dzieci kończących obecnie edukację elementarną w zakresie kluczowych kompetencji?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 16876 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, nr 327)
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
W książce zaakcentowano kwestie obecności i codziennej aktywności człowieka w środowisku. Pedagodzy społeczni w toku własnych eksploracji wskazują na potrzebę promowania działań mobilizujących i uruchamiających różnorodne inicjatywy społeczne w życiu codziennym, wyrażające się przez zachowania twórcze, innowacyjne, podmiotowe, a przede wszystkim dobrowolne. By taka aktywność mogła zaistnieć, muszą być stworzone odpowiednie warunki społeczno-kulturowe, polityczne, w których żyje człowiek, powinny być respektowane wartości ludzkie oraz powinna być podejmowana szeroko pojęta edukacja społeczna, od której zależeć będzie możliwość bycia obecnym, twórczym, uspołecznionym w środowisku życia; gdzie przeplata się tradycja i współczesność, gdzie nie mogą tracić na znaczeniu: wspólnota, tożsamość miejsca, współpraca, zaangażowanie, spotkanie z drugim człowiekiem. Na ten istotny aspekt - ważności aktywnego funkcjonowania jednostki w środowisku lokalnym dla teoretycznych poszukiwań, badawczych inspiracji czy też (bardzo pożądanych) praktycznych działań pedagogiki społecznej - zwrócono szczególną uwagę w prezentowanej monografii
Wstęp * CZĘŚĆ I. WYBRANE ODNIESIENIA TEORETYCZNOBADAWCZE * Katarzyna Segiet * Pedagogika współbycia inspiracją dla społeczności lokalnej i aktywności * człowieka * Jerzy Modrzewski * Wiejskość vs miejskość - istota wartości siedlisk ludzkich * Mariusz Cichosz * Środowisko/środowisko wychowawcze w ujęciu pedagogiki społecznej - * tradycja i współczesność * Ewa Włodarczyk * Indywidualizm kontra wspólnota * Barbara Lipińska * "Duch miejsca i tożsamość lokalna" - rozważania dotyczące badań przestrzeni * człowieka * CZĘŚĆ II. WYZWANIA EDUKACYJNE * Waldemar Segiet * Budowanie wspólnoty zadaniem edukacyjnym * Małgorzata Rosalska * Wychowanie do współpracy w ujęciu pedagogiki przeżyć Kurta Hahna * Daria Hejwosz-Gromkowska * Kultura strachu, edukacja a wspólnotowość - ujęcie socjopedagogiczne * Aleksandra Boroń * Pedagogika współbycia jako przestrzeń spotkania z "Innym" w perspektywie * sztuki * Katarzyna Pawełek * Praca nad charakterem człowieka jako przykład współbycia wychowawcy * i wychowanka * Bożena Kanclerz * Szkoła jako inicjator aktywności sąsiedzkiej - model teoretyczny a rzeczywistość * CZĘŚĆ III. AKTYWNE DZIAŁANIE W ŚRODOWISKU * Kamila Słupska * Cel? Zaangażowanie mieszkańców... Teoria i praktyka aktywizowania społeczności lokalnej (od uzasadnienia potrzeby działań do przykładów ich realizacji) * Agnieszka Naumiuk * "O byciu dobrym sąsiadem", czyli o sąsiedztwie jako powinności i wyznaczniku człowieczeństwa w kontekście współczesnych zadań pedagogiki współbycia * Bohdan Skrzypczak * Kooperatywa spożywcza - społeczność, instytucja, maszyna edukacyjna * Agata Matysiak-Błaszczyk, Karolina Kmiecik-Jusięga * Wspólnotowość, zaangażowanie społeczne i aktywność kobiet wiejskich działających w organizacjach typu koło gospodyń wiejskich na przykładzie małopolskiego Koła Przyjaciół Brzozówki * Halina Guzy-Steinke * Między nami sąsiadami... Obcy, cudzoziemiec - stosunek studentów do obywateli Ukrainy * Beata Górnicka * Osoby z niepełnosprawnością w przestrzeni środowiska społecznego: lokalnego i sąsiedzkiego * Noty o Autorach *
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 58255 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Monografie)
Bibliografia, filmografia na stronach [145]-150.
Streszczenie w języku angielskim.
Maciej Kijko podejmuje w swej książce problematykę kultury i sposobu jej pojmowania. Czyni to w sposób, który z jednej strony prowadzi do ujawnienia złożoności ludzkiego świata, z drugiej zaś wskazuje na pojęcie kultury jako właściwe, by ten świat rozpoznać w jego płynności i paradoksalności. Tytułowe sformułowanie odniesione do kultury jest światopoglądową deklaracją Autora, który reprezentując orientację właściwą socjopragmatycznej koncepcji kultury Jerzego Kmity, odcina się od transcendentalizmu. Jednocześnie podkreśla formującą człowieka moc kultury, której nie zaprzecza jej zmienność i partykularność. Podjęta przez Autora problematyka i sposób jej przedstawienia wyróżnia się na tle polskiej refleksji humanistycznej. Dr hab. Izolda Topp-Wójtowicz Tematyka Nikłej siły oscyluje wokół kluczowych dla kulturoznawstwa zagadnień, przede wszystkim kategorii interpretacji i racjonalności oraz samej kategorii kultury. Maciej Kijko włącza się we współczesną dyskusję dotyczącą przydatności pojęcia kultury. Jego wkład do tej dyskusji polega w dużym stopniu na jej logicznym porządkowaniu. Zwraca on uwagę, że odrzucenie kategorii kultury motywowane jest swoistym pomyleniem jej teoretycznej artykulacji z układem założeń o opisowym nieraz charakterze, które dla teoretycznego rozumienia kultury nie są niezbędne i które mogą ulec wymianie bez naruszenia samego aparatu teoretycznego. Prof. UAM dr hab. Krzysztof Moraczewski
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 56431 (1 egz.)
Kaucja: 24,60 zł
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej